Infobroker, broker informacji

Broker informacji (infobroker) jest stosunkowo nowym zawodem, w Polsce uprawianym przez wciąż nieliczne grono osób. Jednak na Zachodzie ta nowa profesja z roku na rok zyskuje na atrakcyjności. Broker informacji zawodowo zajmuje się wyszukiwaniem i sprzedażą rozmaitych danych, działając samodzielnie lub też w ramach firmy, która zbiera i przetwarza różne informacje. Klientami infobrokera są np. przedsiębiorstwa, które planują wprowadzenie nowego produktu, chcą zbadać rynek określonych towarów czy też usług lub zamierzają dokładnie śledzić działania konkurencji. Infobroker może również zajmować się monitoringiem oraz przeglądem prasy i stron www pod kątem tematów interesujących daną firmę.

Aby zostać zawodowym brokerem informacji, należy skończyć studia na kierunku „Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo” lub studia podyplomowe kształcące infobrokerów. Jednak można również uprawiać ten zawód, nie posiadając specjalistycznego wykształcenia, a jedynie umiejętność korzystania z rozmaitych baz danych oraz szybkiego wyszukiwania interesujących dla klienta informacji (które następnie należy poddać analizie i przedstawić zleceniodawcy w formie raportu). Niezmiennie ważna w pracy infobrokera jest również perfekcyjna znajomość języków obcych (zwłaszcza języka angielskiego). Potrzebna jest także kreatywność, umiejętność organizacji własnej pracy, odpowiedzialność oraz rzetelność.

Infobroker pracujący na swój rachunek może proponować swoje usługi dużym firmom marketingowym, przedsiębiorstwom szukającym kontrahentów za granicą, bankom, kancelariom prawniczym, firmom farmaceutycznym, ośrodkom badawczym itp. Zdaniem osób, które zajmują się tego typu działalnością, najłatwiej pozyskać zlecenia wysyłając ofertę współpracy do dużych koncernów międzynarodowych.

Broker informacji może zbierać informacje ogólne o charakterze faktograficznym, ekonomicznym, obyczajowym, demograficznym, prawno-gospodarczym lub też informacje specjalistyczne (np. pozyskiwane z baz danych Głównego Urzędu Statystycznego lub Urzędu Patentowego).

Pomysł na biznes – informacje:

Koszt biznesu na starcie?

Świadczenie usług infobrokerskich nie wymaga dużych nakładów finansowych. Konieczne jest posiadanie komputera i drukarki oraz abonamentu uprawniającego do korzystania z rozmaitych bazach danych. W sumie – koszt początkowy samodzielnej działalności wynosi od 2 do 4 tysięcy złotych.

Praca w domu?

Tak

Czy biznes można wykonywać w niepełnym wymiarze czasowym?

Tak

Czy istnieje franczyza?

Nie

Czy można pracować w internecie?

Tak

Dobry pomysł na biznes:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (5 votes cast)
Infobroker, broker informacji, 3.8 out of 5 based on 5 ratings

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz